Stumbly

Nya utmaningar

Hur tacklar du nya utmaningar? När du tar dig an en designutmaning - vare sig det är att utveckla en tjänst, produkt eller affärsidé är det absolut viktigaste att du löser rätt problem.



Vilket är det verkliga problemet och vad är grundbehovet?


Vad menas med det? För att ta ett exempel: Henry Ford sa en gång att om han hade frågat sina kunder vad de villa ha hade de sagt en snabbare häst. Det verkliga problemet och grundbehovet kanske var att kunna transportera sig snabbare och längre istället för att leta efter lösningar för att få hästen att springa snabbare.


Hur gör jag största möjliga påverkan?


För att definiera problemet kan du skriva en frågeställning i en mening. Ett sätt att göra detta är att skriva "How might we..." för att sedan beskriva vad utmaningen är. Det kluriga att att ha en frågeställning som är lagom bred - men inte för smal. Du vill inte riskera att behöva lösa alla världens problem och på samma gång vill du inte begränsa idéutrymmet för för ett fåtal lösningar.


Exempel: Hur kan vi designa en farkost som kan transportera människor fortare och längre än den traditionella häst och vagnen?


Frågeställningen bör vara levande och bli tydligare när du jobbar dig emot att lösa din utmaning. Återkoppla ofta till problemställningen och ändra den allt efter som du får mer information om vad som är grundbehovet.


Principen kan självklart användas för andra problem än designproblem. Nästa gång du ska ta dig an ett nytt problem, varför inte testa att jobba med problemställningar i cykler?

 

Tveka inte att höra av dig om vad som helst!

Simon Hellgren

Innovation engineer

simon@stumbly.se

Emil Pettersson

Innovation engineer

emil@stumbly.se

  • Grey LinkedIn Icon
  • Grey LinkedIn Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey LinkedIn Icon

hello@stumbly.se

+46 455344066

Campus Gräsvik 2

Karlskrona, Sweden

©Stumbly 2017